Aktywność naukowa

dr Maciej Oksztulski

Działalność badawcza w obszarze autyzmu (dra Macieja Oksztulskiego i jego promotora, prof. Macieja Perkowskiego) jest kontynuowana za sprawą grantu „Uprawnieni teoretycznie? Status prawny osób ze spektrum autyzmu na rynku pracy (w ujęciu krajowym, międzynarodowym i porównawczym” dofinansowanym przez Narodowe Centrum Nauki w ramach programu Preludium 19. Maciek stara się nie tylko przeanalizować przepisy prawa polskiego i międzynarodowego, w tym prawa Unii Europejskiej, ale też przyjrzeć się praktyce dotyczącej zatrudnienia osób ze spektrum autyzmu. Chce też porównać wybrane polskie rozwiązania wspierające ich zatrudnienie z rozwiązaniami stosowanymi w krajach UE (Szwecji i Holandii, które są uważane za najbardziej przyjazne osobom niepełnosprawnym) oraz USA.

Badania pokazują, że obowiązujące przepisy prawne w sposób niesystematyczny i nieadekwatny kształtują sytuację prawną autystów w zakresie realizacji ich prawa do nauki i rozwoju osobistego (w tym kariery zawodowej). Towarzyszą temu rozliczne bariery społeczne, organizacyjne i wynikające z indywidualnych ograniczeń mentalnych. Z drugiej strony zapewnienie rozwiązań w pełni właściwych jest zadaniem niezwykle trudnym, gdyż wymaga z jednej strony doskonalenia poszczególnych działań indywidualnych kierowanych do konkretnych osób z autyzmem, a z drugiej strony budowania w oparciu o bieżące systematyzowanie doświadczeń indywidualnych (jak wyżej) możliwych do uchwycenia rozwiązań systemowych. 

Oczywiście horyzontalnie proces ten musi przebiegać dynamicznie i podlegać umiędzynarodowieniu, by możliwie szybko przekazywać dobre praktyki i weryfikować planowane działania. Naukowo konieczne jest podejście interdyscyplinarne. Korzystny wpływ społeczny wywiera popularyzacja działań ukierunkowanych na włączenie i poprawę behawioralnej dostępności na użytek autystów, włącznie z wykorzystaniem mediów masowych, w tym zwłaszcza Internetu. Wartością dodaną w tym przypadku jest zauważalna zmiana postaw sceptyków i wyjściowo labilnych decydentów. Udało się dostrzec problem zapewnienia możliwości samorealizacji wysoko funkcjonujących osób ze spektrum autyzmu, w tym przede wszystkim prawa do nauki.

Podstawą wyjściową tych i innych badań stanowił nietypowy projekt „NO AUTism! Kształcenie i rozwój personalny doktoranta z autyzmem – status quo i interdyscyplinarna optymalizacja perspektyw społecznych i zawodowych”. Włączenie do zespołu badawczego Maćka (niemówiącej, wysoko funkcjonującej osoby ze spektrum autyzmu) pozwoliło na osadzenie badań w sposób praktyczny. Badania wypełniły lukę w tym temacie, rozpoczynając szerszą dyskusję naukową nad prawami osób ze spektrum autyzmu.

Zespół projektu NO AUTism!

W trakcie badań korzystano z dorobku naukowego różnych dyscyplin naukowych, m.in. nauk o edukacji, nauk medycznych czy socjologii. Korzystano również z metod charakterystycznych dla innych dyscyplin, np. wywiad, studium przypadku. Podczas badań współpracowano z przedstawicielami nauk o edukacji, o czym świadczą wspólne publikacje naukowe.

Warte uwagi jest opublikowanie cyklu artykułów (prócz ww.) naukowych nt. problemów osób z autyzmem w dostępie do edukacji na poziomie szkolnictwa wyższego:

  • Oksztulski M., Bezdroża  w krainie edukacji, czyli wybrane doświadczenia doktoranta ze spektrum autyzmu w drodze do celu, [w:]
  • Aksjologiczne i prawne aspekty niepełnosprawności, A. Drabarz (red.), Wydawnictwo: Temida 2, Białystok 2020
  • Karowicz-Bienias S.A., Oksztulski M., Prawo do nauki osób z autyzmem. Wymiar krajowy i międzynarodowy, [w:] Prawo międzynarodowe.
  • Teoria i praktyka, I. Kraśnicka, (red.), Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2020, s. 279-306
  • Perkowski M., Oksztulski M., Autism as a Disability (From the Lawyer’s Perspective), “Białostockie Studia Prawnicze” 2018, vol. 23,
  • no. 4, p. 43-56
  • Perkowska M., Oksztulski M., Perkowski M., Wnorowski K., Prawo do nauki osób z autyzmem w polskim szkolnictwie wyższym – założenia i doświadczenia praktyczne na przykładzie projektu NO-AUTism, „Chowanna” 2017, t. 1 (48) [numer tematyczny: Niebezpieczna humanistyka – wywrotny wymiar pedagogiki i edukacji], p. 219-244
  • Oksztulski M., Prawo do godności osób autystycznych, [w:] Umiędzynarodowienie krajowego obrotu prawnego. Tom I, M. Perkowski, W. Zoń (red. nauk.), Białystok 2016, p. 91-120

Były też głoszone liczne referaty na konferencjach:

  • Międzynarodowa konferencja naukowa pt. Pedagogika społeczna 2016. Przyszłość Europy; Rozwiązywanie problemów społeczno-kulturowych, Brno (Republika Czeska) dn. 12–13.04.2016 r., M. Perkowska, referat: „Rola i zadania instytucji edukacyjnych w procesie socjalizacji na przykładzie projektu „NO-AUTism”.
  • II Ogólnopolskie Forum Studentów z Niepełnosprawnościami Łódź 2016 pt. „Prawa Studentów z Niepełnosprawnością”, Łódź dn. 15-17.04.2016 r., M. Oksztulski, K. Wnorowski, referat: „Prawo do edukacji”.
  • Międzynarodowe seminarium naukowe „Jedność czy różnorodność świata akademickiego? Międzynarodowa wymiana doświadczeń”, Białystok, dn., 9.11.2016 r., M. Oksztulski, referat pt. „Osoby niepełnosprawne w szkolnictwie wyższym na przykładzie województwa podlaskiego”.
  • Udział w seminarium „W świecie autyzmu osób dorosłych”, Łomża, dn. 24.03.2017 r., M. Oksztulski, referat pt. „Codziennie udowadniam, że
    chcieć to móc”.
  • Konferencja „Autyzm na co dzień”, Suwałki, dn. 1.04.2017 r., M. Oksztulski, referat pt. „Przyszłość wielka niewiadoma”.
  • Międzynarodowa konferencja „Legal Education in Changing Europe”, Brno (Republika Czech) 9-21.04.2017 r., I. Krasnicka, referat: (Legal) education challenges for young students with Autism. Comparative Perspective.
  • XIV Ogólnopolskie Spotkanie Studentów Niepełnosprawnych, konferencja „Samorozwój bez ograniczeń”, Kraków dn. 7-10.07.2017 r., M.
    Oksztulski, referat: „Autysta doktorantem prawa”.
  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Prawo wobec wyzwań współczesności”, Białystok dn. 14.09.2017 r., M. Oksztulski, referat: „Kształcenie autystów jako edukacyjne wyzwanie XXI w. Alternatywne rozwiązania wspierające doktorantów z zakresu nauk prawnych w procesie kształcenia”.
  • Ogólnopolska konferencja pt. „Autyzm w rodzinie-wyzwanie naszych czasów?”, Chrusty, dn. 2-3.12.2017 r., M. Oksztulski, referat pt.
    „Autyzm to wielka niewiadoma”.
  • Konferencja „Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole”, Kielce dn. 5.04.2018 r., M. Oksztulski, referat pt. „Autyzm-co to
    znaczy?”.
  • Konferencja „Specjaliści dla autyzmu 2018”, Włocałwek, dn. 7.04.2018 r., M. Oksztulski, referat pt. „Osoby niepełnosprawne w szkolnictwie wyższym”.
  • Konferencja „Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole”, Kielce, dn. 19.04.2018 r., M. Oksztulski, referat pt. „Prawo do nauki osób ze spektrum autyzmu”.
  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Prawo międzynarodowe – teoria a praktyka” połączona ze Zjazdem Katedr i Zakładów Prawa Międzynarodowego, Białystok–Wilno, 9-12.05.2018 r., (sesja plaktowa) M. Oksztulski, S.A. Karowicz-Bienias: „Prawo do nauki osób z autyzmem. Wymiar międzynarodowy i krajowy”.
  • III Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. „Współczesne wyzwania ochrony środowiska”, Olsztyn, dn. 21-22.09.2018 r., A. Drabarz, M. Oksztulski, referat pt. „Dostęp do środowiska osób z niepełnosprawnościami. Wybrane problemy i postulaty”.
  • Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Aksjologiczne i prawne aspekty niepełnosprawności”, 11-12 kwietnia 2019 r., M. Oksztulski, referat:
    „Bezdroża w krainie edukacji, czyli wybrane doświadczenia doktoranta ze spectrum autyzmu w drodze do celu”.
  • Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Aksjologiczne i prawne aspekty niepełnosprawności”, 11-12 kwietnia 2019 r., E. Płońska, referat:
    „Niewygodni, niewidoczni i niechciani – formy wiktymizacji osób autystycznych”.
  • Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Aksjologiczne i prawne aspekty niepełnosprawności”, 11-12 kwietnia 2019 r.

Maciej opublikował szereg prac naukowych dotyczących praw osób ze spektrum autyzmu, które są artykułami w recenzowanych czasopismach naukowych oraz rozdziałami w monografiach:

  • Perkowski M., Oksztulski M., Kaczyńska I., Autism between the PhD student and the promotor. Case study, „Studies in Logic, Grammar and Rhetoric” 2017, nr 52(65), p. 143-164.
  • Oksztulski M., Prawo pacjenta autystycznego do składania oświadczeń woli, w tym wyrażania zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych. Prawa pacjenta pod red. Drozdowska U i Wnukiewicz-Kozłowska A, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2016, s. 67-77.
  • Perkowska M., Oksztulski M., Perkowski M., Wnorowski K., Prawo do nauki osób z autyzmem w polskim szkolnictwie wyższym – założenia i doświadczenia praktyczne na przykładzie projektu NO-AUTism, „Chowanna” 2017, t. 1 (48) [numer tematyczny: Niebezpieczna humanistyka – wywrotny wymiar pedagogiki i edukacji], p. 219-244.
  • Oksztulski M., Bezdroża  w krainie edukacji, czyli wybrane doświadczenia doktoranta ze spektrum autyzmu w drodze do celu, [w:] Aksjologiczne i prawne aspekty niepełnosprawności, A. Drabarz (red.), Wydawnictwo: Temida 2, Białystok 2020.
  • Karowicz-Bienias S.A., Oksztulski M., Prawo do nauki osób z autyzmem. Wymiar krajowy i międzynarodowy, [w:] Prawo międzynarodowe. Teoria i praktyka, I. Kraśnicka, (red.), Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2020, s. 279-306.
  • Perkowski M., Oksztulski M., Autism as a Disability (From the Lawyer’s Perspective), “Białostockie Studia Prawnicze” 2018, vol. 23, no. 4, p. 43-56
  • Oksztulski M., Prawo do godności osób autystycznych, [w:] Umiędzynarodowienie krajowego obrotu prawnego. Tom I, M. Perkowski, W. Zoń (red. nauk.), Białystok 2016, p. 91-120.
  • Oksztulski M. Prawo osób z autyzmem do właściwych warunków mieszkaniowych. Identyfikacja międzynarodowa polskiego porządku prawnego, [w:] Umiędzynarodowienie krajowego obrotu prawnego. Tom I, M, Perkowski, W. Zoń (red. nauk.), Białystok 2016, p. 121-138.
  • Perkowski M., Oksztulski M., Wykształcony autysta na polskim rynku pracy a międzynarodowy standard traktowania, [w:] Dorobek i rozwój nauki prawa pracy w świetle wyzwań XXI wieku : księga dedykowana pamięci Profesora Bogusława Cudowskiego, P. Nowik, I. Sierocka, W. Witoszko, K. Żywolewska (red.), Wydawnictwo Temida 2, Białystok 2022, s. 239-253.

Google Scholar
Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku